Reviews

DEMOKRATISK KONTROLL – LP (in Czech)

“Švédští Brottskod 11 vydali před pár lety velice slibné demo, doprovázené podařeným zombickým klipem. Sedmipalec na sebe nenechal dlouho čekat a vydání alba bylo logicky nasnadě. V mezidobí ovšem sestavu opustil hyper produktivní basák Jocke a nedlouho po natočení materiálu na tuto desku zemřel jeden ze zpěváků kapely, Nils.

Ovšem nyní již k desce samotné, ta servíruje jedenáctku skladeb divokého d-takt punku, s nasraným zpěvem, adekvátním neméně nasrané politické lyrice. Je to taková jedenáctidílná skládačka plná vzteku a frustrace, ovšem se slušným potenciálem, skrývajícím se v hudebních nápadech, majících své pravzory někde u Discharge, ovšem prošlé třemi desítkami let filtrování skrze následovníky, počínaje Skitlickers či Anti Cimex, přes Disfear nebo Uncurbed až po aktuální hlučné raw punkové smrště. Ano, někdy bývá v té záplavě až přespříliš podobně znějících věcí nelehké oddělit zrno od plev a prakticky o každé desce lze říci, že „Tohle už jsem všechno slyšel“, ale o to v žádné podobě rocknrollu nakonec ani v nejmenším nejde a Brottskod 11 mají to, co k dobré kapele patří. Cit pro chytlavý rif, vlastní ksicht a hromadu energie. Skladby jako Vakna, Löneslav, Generation stress nebo Skitindustri budiž toho tím nejlepším důkazem.

Další trefa do černého od Phobia Records. Je pro mě otázkou, nakolik bude ještě kapela aktivní v budoucnu, vzhledem k v úvodu zmíněným tragickým okolnostem, je tohle dost možná epitaf za její existencí, ovšem to nijak nesnižuje její úroveň a kvality.
Hodnocení: 4/5”

// Martin Suicide, PERIFERIA.CZ

—————————————————————————————–

DEMOKRATISK KONTROLL – LP

After already having released the great Suffer The Pain-EP, Phobia continues to deliver great stuff in form of the long awaited debut LP from Brottskod 11, which sadly also seems to be their last one.Anyway, Demokratisk Kontroll is no exception from their earlier stuff, the razor sharp riffs, filthy production and super pissed of vocals are all there. Tempo changes are rare, but the ones that they have are just enough to make the album fell varied enough, since it can’t be no longer than 20-25 minutes. The short lyrical explanations that comes with the insert are also something worth pointing out, knowing more detailed what the songs are about definitely makes them more interesting.  7/10 /H
//
Lockyard

—————————————————————————————–

LEVANDE DÖDA – TAPE

Date: 05/11-2012
Writer: Fredrik Bergman

Intense d-beat from Norrland, Sweden. This is the proof that it’s not only forest in Norrland, it’s also the home of Brottskod 11. This tape consists 8 tracks and if you like your hardcore punk raw you know you’ll like this one. The lyrics for “Känd För Vadå?” are really great. “Nobody will care//of who you were//You haven’t done anything//That means a shit//The only thing you’ve done//Is to embarrass yourself//On some shitty TV channel//For a braindead audience////”. The only negative thing is that are only 8 songs, I want to hear more and more, I’m a greedy bastard. And sometimes I want to stroke their back and say “Don’t be so angry, everything will be OK”, but short after I just wanna scream with them “HÄR STÅR VI INFÖR SLUTET//ÄR VI ALLA JÄMLIKA”. If you get the chance to experience the band live, don’t hesitate, it’s one of the most intense gigs I have ever seen. 3 singers running around the whole place and their stringbenders do the same. I guess if the drummer could have a drum kit on a moving platform he would move around as well. Turn up the volume to at least 9, piss the neighbours off and just relax.
//Surreal Goryfication

—————————————————————————————–

Hotet från skogarna – V/A – 12″ (in Swe)

Samling med band uteslutande från Östersund. Samtliga bidrag (2 var) är inspelade exklusivt för den här plattan och i samma studio dessutom (ett koncept som känns igen från fruktansvärda Karlstad hardcore samlingsplattan Revenge). Med följer ett fanzine med info och intervjuer med banden. Den gemensamma nämnaren är punk, men det spretar ganska bra, dock känns det som alla banden kommer ur en scen där man respekterar manglet. Grundskolan inleder med d-taktsgrund men med ett sound som andas USHC, tycker att lead-vokalisten låter snarlik José Saxlund förövrigt, duger, men inget som sätter sig. Brottskod 11 manglar på som alltid, låter schysst som vanligt men ingen av låtarna är någon av deras bästa. Moron Express har jag inte hört förut, dom kör mer melodisk punkrock av det snällare slaget. De är långt ifrån några mästare i genren men de har helt klart sina ljusa stunder. Andra låten ‘Prick’ är lite rivigare och låter mer som nått som Misconduct skulle kunna få ur sig, om det är positivt låter jag vara osagt. News From the Front, tung, desperat new School hardcore på svenska (kanske nått för fans av Sentinel 5?!). Riktigt urvattnad och dålig genre, NFTF har ett snyggt parti i ‘Välkommen till helvetet’ som börjar där 01:25 ungefär, utöver det är jag rätt ointresserad. Andra bidraget ‘F.O.I’ är snabbare med d-taktsvers, men utöver det inget att höja på ögonbrynen över. Djävulskap‘s musik är lite märklig, lustigt ihopkok, lite Fireside-emo ena stunden och sen nått metalparti och massa dubbelkaggar. I deras andra bidrag börjar skivan hacka så jag kan inte uttala mig. Skivhacken fortsätter och the Dead vill inte alls vara med. Plattan tickar återigen igång när Heroinmissbruk brötar igång på klassiskt extrem-mangelmanér, punk och metalstuk, rått som fan och mangel, jag ni fattar, låter som 100 andra band, orkar inte. Thräshers avslutar plattan och inleder med en långsammare stänkare (med Thräshers mått mätt) som lämnar mig tämligen oberörd. På avslutande ‘Ät Skit och Dö’ är det dock fullt ställ som vanligt, skulle gärna fått vara 30 sekunder längre dock. Hotet Från Skogarna är ingen super rolig samling, dock ett initiativ som skall applåderas. Brottskod 11 och Thräshers va bäst.
//Doomsday

—————————————————————————————–

Brottskod 11 – s/t 7” (in Swe)

[Phobia Records, PR-063]
Här är det ett jävla ställ, inga lugna stunder, inget man filosoferar till, stärkarn är inställd på full patte, det stavas hardcore. Brottskod 11 påminner om tidiga Skitsystem (sångupplägget) men kanske framför allt mitt ständiga amerikanska favvostuk, State of Fear/Consume/ Deformed Conscience-köret, det vill säga. Sångstuket är svenskt, musiken är jänk. Pissförbannad d-taktsinfekterad, distad hardcore med as-go fladderbas tröttnar jag aldrig på. Det här är jävligt intensivt, rå växelsång, rått ljud och fina riff. Om jag hade fått en detaljerad beskrivning av stuket på papper hade jag inte ens behövt lyssna, jag hade vetat att jag gillat det. Om jag ska nämna något som skulle kunna ses som negativt, så tycker jag att det kanske är lite för mycket sång, lite pausar har ingen dött utav. 4 låtar, lila vinyl, snygg layout. Köp och veva!
//Doomsday 

—————————————————————————————–

Hotet från skogarna – V/A – 12″ 

A compilation from Östersund after what I understand comes with a little fanzine with interviews with all the groups…good…8 groups and I haven´t heard any of them before. …and the best of everything is…everyting is in Swedish…almost. My record have a lot of scratches on it and I hope that I can listen to it. First out is Grundskolan and they plus Brottskod cannot I listen to because of the scratches so the first group I can listen to is the second song with Moron Express and it´s a really good punksong in Millencollin-spirit. News from the Front is really heavy and raw hardcore which is focusing more on heaviness than on the speed. Djävulskap is desperate and I like that expressionand they´re somewhere between emo and hardcore. Dead have a sound which makes me think about old Swedish punkgroups like GBG Sound, Liket Lever but with a more faster sound…so good.Heroinmissbruk do the old good cruststyle mixed with some deathstyle…cool.  Thräshers goes really fast by me because it´s anyway The Dead which is best on the record of the songs I could listen to. 27/6-2012
//Skrutt Magazine

—————————————————————————————–

Brottskod 11 – s/t 7”

BROTTSKOD 11 – S/T EP Fucking yes!!! The debut 7” from Östersund’s zombie crust punks BROTTSKOD 11. Following on from last years excellent “Levande Döda” demo these Swedish living dead punks serve up four new pissed off songs of fucking raw kang crust. BROTTSKOD 11 have a definite nineties Scandi crustcore vibe going on bringing to mind “Profithysteri” and “Ondskans Ansikte” era SKITSYSTEM but at the same time reminding me of more current Swedish D-beat crust bands like DÖDSDÖMD, KONTROVERS and WARVICTIMS.  BROTTSKOD 11 play some fucking high quality crust with memorable guitar riffs and threefold fucking raw and forceful vocal delivery. Head and shoulders above most bands of this genre and comes as no surprise to find Jocke D-takt on bass from such recognizable D-beat hardcore punk bands as WARVICTIMS, ELECTRIC FUNERAL and DESPERAT. This is some seriously fucking good shit from BROTTSKOD 11. Released on the excellent Czech label Phobia Records as a one time press of 500 copies with a limited edition of 54 copies that have a screen printed hand numbered cover and come with a badge and a patch.  (Phobia Records c/o www.phobiarecords.net or email mirek@phobiarecords.net).
//Agitate 

—————————————————————————————–

Hotet från skogarna – V/A – 12″ (in Swe)

Jag har följt Hotet Från Skogarna-projektet en längre tid nu. Från dess första trevande (offentliga) steg i februari, tittat på videoinspelningar inifrån Empire Studio och Gula Villan, läst intervjuer med bandmedlemmar, följt några av bandens turnéer under våren, till förberedelserna inför släppfesten på Storsjöteatern. Med det tillhörande HFS-fanzinet i hand lyssnar jag nu äntligen på slutresultatet. Faktum är att jag för ungefär tre veckor sedan var på gång att göra samma sak, men fick tyvärr se mig slagen i min tänkta genomlyssning när ett icke fungerande måndags-ex av samlingen letat sig till postlådan. Nedslagen, men hungrig, väntade jag på en ny kopia.

Med en ny kopia i handen och samlingen i hörlurarna är det två saker som florerar i huvudet – den höga lägstanivån och samlingens flöde. Det går en jämnhet likt en röd tråd genom samlingen, då samlingen känns kompakt. Kanske är en eloge till producenterna på sin plats? Men, som alltid, finns det saker som sticker ut:
Riffen i Grundskolans Valfrihet, manglandet från Brottskod 11 i Övervåld, Endless Road av Moron Express (ett spår och band jag kan tänka mig spelas i radio – om det är att eftersträva vill säga), ilskan i Välkommen Till Helvetet av News From The Road, vemodet i Knivens Kamp av Djävulskap, hur riktigt skitbra The Dead är överhuvudtaget, det avkopplande i ett Heroinmissbruk som bryter av från allt, och slutligen den uppstudsiga naiviteten/pekfingret i Thräshers Ät Skit Och Dö!.

HFS-fanzinet återkommer ofta till Östersunds musikaliska inavel, band emellan. Ofrånkomligt kan tänkas, när orten tillika genrer som sådana är av det mindre slaget. Med det till trots funderar jag ändå i paralleller kring Hotet Från Skogarna som ett norrländskt Turist I Tillvaron. Med det menat, om det i framtiden finns möjlighet att bredda hotet geografiskt. Kanske skulle samlingen då bli mindre kompakt? Och det på gott och ont. Det tåls att tänkas på. Fortsättning följer?
Betyg: 4 av 5

//Mosher
—————————————————————————————–

Brottskod 11 – s/t 7” (in Swe)

Brottskod 11 är tillbaka på benen igen med en riktigt smutsig, färgad punk-vinyl. När ”Levande döda”-tapen kom blev jag imponerad av gängets raka punk utan krusiduller. På den nya given verkar inget ha förändrats och bandet kör vidare med ett uppfriskande förakt för förändring.

Textmässigt bryts det inte heller särskilt ny mark. Religionshat, politikerförakt, nedskärningar och berättelser om glesbygdens utarmning står på agendan. Man skulle kunna vara kritisk till bristen på nytänkande, men hellre ett band som säger vad de tycker, än går runt ämnet med poetiska pretentioner man inte klarar av att leva upp till.

Brottskod 11 har varken akademiska eller poetiska ambitioner. Tacka fan för det. Brottskod 11 är det rabiata punksvinet som aldrig missar chansen att svinga uppåt.

Musik att göra revolution till? Knappast. Musik att att lyssna på när man blir förbannad av att kolla på Rapport? Absolut.

Betyg: 4 av 5

//Erik Hammarström, Joyzine
—————————————————————————————–

Hotet från skogarna – V/A – 12″ (in Swe)

Under namnet ”Oljudet” sattes 2008 ett musikaliskt projekt upp för att främja och sprida jämtländsk och härjedalsk hiphop. Lika konstigt som att ett sådant projekt leddes av det kyrkliga studieförbundet Sensus, lika konstigt är det att samma studieförbund fyra år senare står som initiativtagare till en samlingsskiva innehållandes det färskaste från traktens käng, crust och hardcorescen. Men det är dumt att klaga – ”Hotet från skogarna” innehåller faktiskt till stor del material som både öppnar ögonen för en scen hundra mil hemifrån, och bevisar att punken lever och frodas även utanför Göteborg och Malmö.
Skivan innehåller sexton låtar från åtta olika akter, och i det medföljande fanzinet presenteras de medverkande på varsitt A5-uppslag, vilket gör att man förutom att få en liten insikt i banden också inser att väldigt många av banden innehåller samma medlemmar. Mest positivt inställd känner jag mig till Grundskolan och News From the Front, som tar sig an varsin klassisk typ av hardcore som de ror i hamn riktigt riktigt bra, och det lite poppigare The Dead som låter ungefär som ett mansfrontat Vånna Inget. De övriga bidragen spänner över sjumannaarmén Brottskod 11 och deras väl inarbetade kängpunk över Djävulskaps onödigt välproducerade crustmetal via Heroinmissbruks gruffgrind till Moron Express i ärlighetens namn ganska ointressanta Hellacoptersrock.
Men oavsett detta, ”Hotet från skogarna” är en lokal samlingsplatta av rang och ett livstecken så gott som något på att punken i det här landet varken är eller någonsin har varit död. För som News From the Front själva uttrycker det i sin presentation – ”Så länge vi har gnistan kvar fortsätter vi, hardcorepunk är så jäkla gött!”. Och det är ju faktiskt just det det är.
// Slavestate Magazine 
—————————————————————————————–

Hotet från skogarna – V/A – 12″ + Fanzine

The Zine
The zine itself contains interviews with eight bands, which I’ll talk about later. Cleverly, the zine is in Swedish, but the creators have included all of the interview in English in the second half of the zine. The middle two page spread talks about the Hotet Från Skogarna project and the bands that were featured, along with links to where you can find them.

The interviews themselves follow the same format for each band. They talk about how o
the bands came to be, their sound and gets their thoughts on the local scene. It’s a tremendous insight into a scene and it’s bands, in a country where metal and hardcore seem to reign supreme.

One line in an interview sums it up for me. During the interview with Thräshers, the interviewer asks them about The Ostersund scene and how many bands that came from it have gone in search of success, and the answers kind of hit home – “I think it’s harder to get around, if that’s what you want, when you only become a band among hundreds”.

This line for me sums up this zine and what it’s creators and the bands covered herein are trying to achieve, it’s a sense of unity and understanding that you get from being part of a small scene. That sense of community and the DIY ethic that binds the underground together. I think it’s brilliant and I hope that more zine’s like this are produced, as it gives a more personal insight into scenes and bands.

The Bands

Grundskolan play hardcore punk. They contribute two songs to the sampler CD – Lev Som Forr and Valfrihet. Obviously, the lyrics are in Swedish, but that doesn’t stop you from enjoying the rip-roaring, original strand of hardcore that these guys play. They intertwine d-beat punk influences, rock n roll riffs and gang vocals, to give the songs their own identity and bite.

Brottskod 11 are a band that I’d heard a lot about previously. These guys play a heavy version of hardcore mixed with d-beat crust. Their songs on the sampler are Samma Brott and Overvald. Brottskod 11 actually feature seven members, so you can imagine what they’d be like at a sweaty, house show! The tracks here are intense, with an old-school sound which is perfect. Crushing, fast and angry to the last!

Moron Express are a punk band from Frösön. They sing in English and contribute Endless Road and Prick to the sampler. They play punk with that original Swedish tone and add welcome melody to the sampler.

News From The Front are a politically charged hardcore band. Their two tracks here are Valkommen till Helvetet and F.O.I. Their sound is one of d-beat infused hardcore, with a really intense wall of sound from the guitars and heavy vocals in their native tongue. Their music is also off-kilter and has a slightly melodic sound in places. Really good!

Djävulskap describe their music as “High-octane redneck punk rock”. Their songs Knivens Kamp and Osd Blodbad include cracking melodic riffs and screamed vocals. Their songs are more mid-paced but have no-less impact. They fill their songs with groove and a great sense of rock n roll. The riffs during Osd Blodbad show this off perfectly, and the solo is classic!

The Dead are a humour filled punk band. Their songs Ta Din Plats are Dom Som Tjanar Mammon are melodic Swedish punk, with it’s own identity. The songs are short and remind me of bands like Millencolin.

Heroinmissbruk play a really heavy take on hardcore, influenced by bands like Carcass and Extreme Noise Terror. Their tracks Aprak och Full av Hat and Blandmissbruk are full of crusty riffs and fast, face melting hardcore in quick blasts.

Thräshers round out the zine and the CD. They play an amalgamation of hardcore and thrash. Their tracks Skrotaldern and At Skit och Do! are great crossover inspired songs, with huge energy and clever musical layers.

So their you have it. Hotet Från Skogarna is a great zine, that clearly care about where it comes from and the bands it features. They want to take their scene to more people and with the help of the sampler, they can do the. The DIY element is also plain to see, so long live Hotet Från Skogarna!

//Stay Ahead blog

—————————————————————————————–

Hotet från skogarna – V/A – 12″ (in swe)

Hotet Från Skogarna är ett punk/hardcoreprojekt från Jämtland/Härjedalen med tanken att aktiva band ska stötta varandra och bidra till ett rikare musikklimat och fler speltillfällen i Östersundsregionen.

Åtta band bidrar med vardera två låtar på denna samlingsskiva. Först ut ärGrundskolan som i Lev Som Förr och Valfrihet kör ganska traditionell och helt okej d-taktspunk. Sen bjussar favoriterna i Brottskod 11 på Samma Brott ochÖvervåld och min uppskattning för bandet håller på – ja har nog baske mig redan gjort förresten – att övergå i ren och skär kärlek. Övervåld är klart en skitbra låt.

Moron Express drar lite mer åt trallpunken med 77-inslag och det fungerar hyfsat. Jag gillar låten Prick lite mer än Endless Road då det är lite mer kräm i anslaget.News From The Front håller på med tung aggressiv hardcore med nedstämda brottarriff och köttiga chugga-chuggapartier som säkert tilltalar den dumma pöbeln som moshar sönder mitt temperament på spelningar. Därmed inte alls sagt att Moron Express är dumma, snarare en rätt trevlig bekantskap.

Djävulsskap överraskar i OSD Blodbad och Knivens Kamp med ett rejält heavy metalriffande. Som väldigt gamla Judas Priest med punkhärsken sång. Ljuvligt.The Dead håller till i något slags actionpunkrockland; som Dundertåget i en punkigare tappning ungefär. En parad av Kisstoner och strålande sång. Både Ta Din Plats och Dom Som Tjänar Mammon är fantastiska. Detta band vill jag verkligen höra lite mer av.

Heroinmissbruk grottar ner sig i samhällets skuggigare sidor med två låtar som inte ter sig så långt ifrån kängmästarna Skitsystem. Blandmissbruk är inte lika bra som den finurligt titulerade Aprak Och Full Av Hat men Heroinmissbruk pockar ändå på framtida uppmärksamhet.

Sist ut är Thräshers som röner uppskattning fullt i klass med Brottskod 11. Lyssna bara på gubbrockriffet som ligger halvt undanskuffat och lite avvaktande dryga minuten in i  Skrotåldern. Om det är en bra låt så är avslutande punksmockan Ät Skit Och Dö alldeles alldeles underbar när man är på det humöret. Över på en minut; men oj vilken veritabel käftsmäll den minuten bjuder på. I sig värd precis vad hela denna skiva kan tänkas kosta.

En hel del godbitar på denna samlingsplatta alltså. Inte överförtjust i samtliga inslag men en del av inslagen kommer tveklöst spelas många gånger framöver.

Betyg: 3/5
//Ikon1931 

—————————————————————————————–

Hotet från skogarna – V/A – 12″ (in swe)

Tanken med samlingsplattan Hotet Från Skogarnavar att en gång för alla sätta Östersund på musikkartan, och om inte detta lyckas så är det nog inget som gör det. Här samsas nämligen åtta band som alla är värda den uppmärksamhet som förhoppningsvis den här samlingen leder till. Det inledande bandet, Grundskolan, lirar hardcore från den gamla skolan och gör det med en bravur som ger både eftersmak och mersmak, och då särskilt i låten Lev som förr som är en nagel i ögat på dagens stressframkallande samhälle. Nästa band ut är Brottskod 11, som med rejält med skit under naglarna samt basgångar från helvetet d-taktar sig rakt in i varje lyssnares hjärta. Helt klart ett av de bästa nya punkbanden vi har i Sverige just nu.

I kontrast till de tidigare banden växer Moron Express en hel del, som de kanske inte hade klarat på egen hand. Deras låt, Endless road, är fylld av alternativrock varvat med collagepop-punk som slingrar sig genom örongångarna på ett mycket behagligt vis, och man blir därför något förvånad när deras andra bidrag kastar sig in i ett mer renodlat punkrocklandskap. Det ska bli intressant att se var det här bandet landar i framtiden. News From the Front skänker därefter åter tyngd och mörker till samlingen med sin låtVälkommen till helvetet, som maler på i ett slött, rått och tungt tempo med latenta metaltendeser som vilar i bakgrunden. Deras andra låt piskar till en början på desto bättre men blandas upp med samma tyngd vid väl valda tillfällen. Det hela känns ibland som en blandning av Totalt Jävla Mörker och Vervain.

När man flippar över till B-sidan på den här vinylen, så väntar bandet Djävulskap med sin låt Knivens kamp, som börjar med ett repetitivt riff, som sedan fortsätter en ganska bra bit in i låten. Här finns också ett mörker, men tyngden saknas, då det lättsamma riffet tar lite för mycket plats och därigenom skingrar dimmorna som annars skulle uppstått. ÖSD blodbad börjar med ett rockigt riff och fortsätter i en sann garageanda med skitig sång och distade gitarrer. Jag gillar att låtarna skiljer sig markant åt, då detta skulle kunna vara ett helt annat band egentligen. Många kommer nog att störa sig på det, men jag välkomnar det. The Dead, som är nästa band in i ringen, kör på med samma melodiösa punkrock som de visat upp på tidigare alster. Det är dansant och är sådär lagom skitigt för att även kunna tilltala de bredare massorna. Lite Snorting Maradonas på en räkcocktail spetsad med kokain och punkrock.

Heroinmissbruk är alla knarkares grisfest och skitigare än alla andra band på samlingen. Crustigt och söndertrasat men ändå melodiöst. Båda spåren luktar fest och misär blandat med piss och vinäger, vilket kanske säger precis allt om vad de här killarna handlar om? Sist ut är Thräshers som helt klart är värdiga att knyta ihop den här samlingen med sin ösiga blandning av det bästa från både 80- och 90-talet. Thräshers är rått, snabbt och skitigt, samtidigt som det är kaxigt, melodiöst och rakt i ansiktet. Låtar som Ät skit och dösäger allt om killarnas attityd till livet, även om den inte håller samma kvalitet som deras ”gamla” demo-dänga Under bron. Allt som allt är det här en riktigt bra samling, som man får hoppas att fler områden/städer tar efter i framtiden, för de flesta har som alla vet snuskigt bra band som är väl värda att visa upp.
Betyg: 8/10
//Lukinzine

—————————————————————————————–

Hotet från skogarna – V/A – 12″

….Now, moving into another territory, Brottskod 11 kicks it off with an almost black-metal inspired (or sounding) song by the name “Samma Brott” (Same Crime). With an even more distorted bass, shrieking vocals and a soundscape that would give the words “raw” and “primitive” the shivers. The more it progresses, the more you can decode the black metal (but mainly crusty) influence. Good riffs overall and good variation in between the drops and change of tempo. The middle section of the song is my favorite, when the stampeding drums are waiting in mangle-position for the riffs to fly in and kick some ass. This song surely manages to kick some freakin’ ass, all the way from Östersund to good ol’ USA.

Lets move into the next section, from the same band, with a song titled like this: “Övervåld” (Assault). This song have a somewhat sharper sound, making the cymbals sound like big chunks of ice hitting the floor. Or a glass-shattering piece of equipment, may be a better description. If the first song was hell, this would be when you’ve completed hell and entered ultrahell. Because, this song has it all. Blending in all the influences and creating magic, straight-up furious and hard-hitting crusty hardcore the way you’d want it. I’m (in particular) fond of the overall soundscape, it sounds raw like hell and almost everything is hearable, a big plus…..

//Invisible Guy

(For the whole review about Hotet från skogarna, click Here! )

—————————————————————————————–

Brottskod 11 – s/t 7” (in swe)

Brottskod 11 kom från ingenstans med sin Levande Döda-demo förra året, och drog undan mattan på nästintill allt. Med sin hardcorepunk och modern käng rullar de, likt en taktfast pansarvagn, igenom fyra väldigt starka låtar på denna självbetitlade debut-EP. Det är välspelat med en tydlig produktion, och även om det är något mer städat än på demon, så är skiten ändå intakt och ständigt närvarande.

Tänk Dödsdömd i maskopi med Black Breath, och lägg sedan till en modern men rå ljudbild så är du ganska så nära det som Brottskodd 11 sysslar med. A-sidan är överlägset bäst med låtarna Skentro och Allt åt alla, vilket inte är så konstigt när den sistnämnda bjuder på klassiska textrader som: ”Är du inte rik, så är du en skit! Kan du inte jobba, så är du en parasit!”. Man behöver inte läsa mellan raderna när det kommer till Brottskod 11. De är råförbannade på det rådande samhällsklimatet och förklarar krig mot all form av partipolitik vare sig den kommer från höger eller vänster håll. Den röda tråden stavas bränn allt, krossa systemet och börja om från början. Punkt.
Betyg: 7/10
// Lukinzine 

—————————————————————————————–

TURIST I TILLVARON VOL.2 – LP

The second part in this fantastic compilation have an introsong of the Gothenburgband Allvaret which have a girl on vcoals and imagine Vice Squad in sweish but a lot more angry and tougher. the next band Bittra Miner comes also from Gothenburg and they have two songs…maybe they should have some more time in the rehersalroom even if it isn´t wrong on their anger. Brottskod 11 is really tough and I think about an young Discharge but with more filled sound. NARS is five girls from Umeå which do a song clled I don´t wanna whihc is many ingredients but and a tougher Runaways is the band which shows up. Good old rock n roll punk we get with Headons. Trubbel is disorted..so good. Thurneman is also a group which have two songs and they makes me think of early swedish punk as Missbrukarna. Tomma Händer will surely be a new favoruiteband with their good punkand Baboon Show with their own style is a band which I really love. Kaffekatt with their song Hypotermi is a song which me think after. Vindicate This is always good with their streetpunk similar music…Fru Dörr is really charming with their ultrafast punk in swedish. An unreleased song with Mimikry with Swedens maybe best punkband Mimikry is only to take and thank you for that…how could this song have been unreleased? Fubbix have an heavier sound in some way. Striker have been on the road for a while and their Rövsvett-styled punk is good. Last band out is the gothenburg band Insidious Process  which is really angry. What a good compilation…..2/4-2012
//Skruttmagazine 

—————————————————————————————–
TURIST I TILLVARON VOL.2 – LP

Vol.1 was still hot when Sörling released Vol.2 with 16 more bands. And the standard are high on this volume as well. This is a true proof of swedish punks greatness. Even if I think that Vol.1 is better is there a lot of fantastic bands. One of them is the crust/hc band Brottskod 11. Another good band is The Baboon Show who play a very obstinate kind of punkrock. And for the variation can we find Oi! influenced Vindicate This!, Fru Dörr – a band that could have participated on the classic compilation Varning för punk! and not to forget the fucking raw Insidious Process who I like very much. Kaffekatt and Thurneman are two distinctive hardcore bands, I like them a lot. Trubbel and Tomma Händer play swedish punk not too far from bands like Asta Kask and Troublemakers and so does Mimikry as well who is this volumes veterans. The only band I don’t like is Headons, but what the fuck, that’s just one song. If you want this LP, send a mail to the email above or get in touch with any of the bands I’ve mention.
//Schizo fanzine
—————————————————————————————–

Brottskod 11 – s/t 7” (in swe)

Efter att ha övertygat mig både på den egna kassetten och Sörlings “Turist i tillvaron vol. 2” så var nytt material med Östersunds Brottskod 11 jävligt välkommet. Det är 4 låtar kvalitets hc/käng med stänk av såväl 90 som 00-tal. Det finns både “A brutal sight of war” och “Tunneln i ljusets slut” vibbar att hitta här. Och jag menar då inte att det låter precis så, utan det är mer en känsla jag får när jag lyssnar. Och det där med känsla är jävligt viktigt. För hur det än är så uppfinner inte Brottskod 11 hjulet på nytt eller bjuder på några direkta överaskningar. Men det dom gör, gör dom otroligt bra. Växelsången sitter som en keps, och ljudet är fett men samtidigt skitigt och rått. Tycker det är jävligt gött med sådana här rakt på texter också utan en massa inlindningar och metaforer. Även om det väl kanske blivit mindre av “dagbokstexter” och “allt är skit det är synd om mig” för tillfället, så föredrar jag 9 ggr av 10 den typ av skrivande som Brottskod 11 pysslar med. Pang på utan krussiduller… Tycker definitivt att ni ska skaffa denna då den kommer generera många timmars lufttrummande. Sjögren ger den en stabil fyra av fem möjliga.
//Sjögren, Blogg As Fuck

—————————————————————————————–
Brottskod 11  – s/t 7″ (in swe)

Strålande med nytt giv efter den synnerligen lyckade kassettenLevande Döda (2011). Nu är det sjutummare med ännu mer stenhårt crustpunkmangel i rakt nedstigande led från Skitsystem och liknande. Fyra låtar; SkentroAllt Åt AllaDöd By och Tomma Jävla Löften, två på varje sida och en artwork som det riktigt skriker våldsamheter kring. Jag och bandet delar inte samma åsikter, inte minst vad gäller texten till Skentro har jag lite annan uppfattning. Men när det kommer till musiken är vi helt överens. Stenhårt, rått och hejdlöst smutsigt polerat vilket  får det att skina betänkligt om samtliga sånger. Kan inte vänta nog tills en hel fullängdare pryder min samling.
Betyg:  4 av 5
//Roger Bengtsson, Ikon 1931

—————————————————————————————–

BROTTSKOD 11: “Levande döda” (kassett 2011, röd) (in swe)
Östersunds känggossar med Sylen (Desperat, Ambulance, totalt Jävla Mörker m.m) på bas sparkar arsel live, inte ett andningshål åt vare sig band eller publik. På skiva (eller i det här fallet kassett) är det inget undantag. Vi talar om brutal, mörk, depressiv och snabb kängpunk med två bra sångare. Demon är oväntat bra, och får en att stanna upp och lyssna koncentrerat för omväxlingsskull. Levande döda är knappast nånting mörkt (TJM, Ambulance, M:40, Dödsdömd, Misantropic) i musiken. Kassetten är snyggt utformad och inkluderar klistermärke. Håll utkik efter B.K. 11, och se dom om du får chansen!
Bäst: “Era ideal” och “Känd för vadå?”
Fråga: Vad är egentligen brottskod 11?
//Gamnacke Fanzine

—————————————————————————————–
TURIST I TILLVARON VOL.2 – LP (in swe)

Så var tvåan redan här, enligt samma koncept som föregående samlingsskiva: Svensk nutida punk i allmänhet med bra spridning över subgenrerna. 20 låtar av 16 band, från Malmö i söder till Luleå eller Umeå i norr, vilket som nu ligger längst upp. Den här volymen är dessutom jämnare än ettan och saknar sådana rejäla bottennapp som exempelvis Dick Tracy.

En del band har jag aldrig ens hört talas om förr, medan andra bara skymtat förbi på flyers eller på internet eller på flyers på internet. Inledande Allvaret spelar snabb hardcoreanstruken punk med 90-talskänsla. Deras Oroshärd är en helt okej låt, men sångerskan låter lite väl skolad tycker jag. Bittra Miner är även de kvinnofrontade, och visar sig vara en riktigt trevlig bekantskap. Det rör sig om två låtar med opolerad sång som låter lika mycket svensk 77-punk som tidig amerikansk västkusthardcore. Brottskod 11 spelar också hardcore, men här rör det sig snarare om gammal hederlig svennekäng; tight och riffstarkt.

NARS inleder Blitzigt, men tråkar sedan till låten på ett garagigt, murrigt sätt. Headons har måhända medlemmar från gamla klassiska Halmstadsorkestrar som Sabotage 81 och Terrorpop, men spelar ganska tråkig, skitig rock’n’roll-punk.

Trubbel må vara ett hipsterband med en approach liknande Boris & The Jeltsins, men det spelar ingen roll eftersom deras Gamla Hundar är en utmärkt energisk fusion mellan Ebba Grön och Attentat, komplett med anthemisk refräng och ettrig sång. Stockholmsbandet Thurnemans hardcore passerar ganska obemärkt, medan Tomma Händer överraskar. Mest genom att inte spela hardcore som jag trodde utan en ganska stiff, poppig punk med cleana gitarrer. Ganska udda men inte jättebra.

På B-sidan stjäls showen av Vindicate This! som levererar stiltypisk The Templars-doftande surgubbe-oi! med för bandet ovanligt catchy refräng här, och Fru Dörr, som låter som Finkel Rokkers om de skulle givits ut av Riot City -83 uppblandat med ett kvinnofrontat tidigt KSMB. Riktigt Bra! Dessförinnan bjuder The Baboon Show på en refrängstark ösig dänga med alldeles för skolad sång medan Kaffekatt låter demo, men är trevliga när de håller tempot uppe. Mimikry är 90-tal som fan mittemellan MID och Dia Psalma, medan Fubbix låt låter som en som inte platsade på albumet, ganska kefft. Tranås har berikat riket med Fettvadd, Rövsvett och Taimour Abdulwahab bland annat, och de kommer nog alla lämna fetare avtryck i historien än Striker som spelar anonym kängpunk. Avslutande Insidious Process spelar CP-crust med ohörbar sång vilket är synd eftersom texten är riktigt bra.

Avslutningsvis kan man ju säga samma sak om Turist i Tillvaron Vol 2, som det man sa om ettan, och det är att det är en kulturgärning med hyfsat jämn könsfördelning och att den borde införskaffas av alla med ett intresse för punk.
// Punk&Oi

—————————————————————————————–
TURIST I TILLVARON VOL.2 – LP (in swe)

Här går det undan så att vinylen nästan börjar vobbla av bara farten. Nummer två av Sörlings Turist i Tillvaron-serie har redan sett dagens ljus, och precis som sin föregångare är den fylld till bredden med suverän svensk punk. En skillnad från den första volymen är att här trängs tjejerna med killarna om utrymmet, vilket borde vara fallet på fler samlingar i denna genre, då en penis må likna en mikrofon men knappast bör likställas med en bättre bandmedlem.

Precis som på ettan finns här kvalitetspunk som golvar allt och alla, och då snackar vi om band som Insidious Process, som med sin skitiga och råförbannade musik låter som Sveriges svar på insomnade Deathrats. Eller varför inte Trubbel, som helt klart har en av de bästa låtarna på plattan. Svängigt, punkigt och melodistark utan att någonsin förlora underjordsbalansen. De som saknar tidiga Knugen Faller, ska definitivt kolla in Allvaret, som har ett bra driv och en sångerska som understryker varje stavelse på det enda sättet som det bör göras, nämligen helt jävla icke-perfekt. Bottennappen stavas den här gången Headons, som med sin gubbrock med punkiga undertoner endast blir en enda lång gäspning. Även NARS känns väldigt ojämna trots en schysst sångerska, som nästan räddar dem. Andra band som bör lyftas fram är Brottskod 11 och Thurneman som båda bara blir bättre och bättre för varje ny låt man hör. Och just det, alla låtar på den här samlingen är just nya, eller i alla fall exklusiva för detta kulturförädlande ändamål. Grattis Sörling, jag tror att du precis blev historisk i punkmått mätt.
// Lukinzine 

—————————————————————————————–
TURIST I TILLVARON VOL.2 – LP (in swe)
 Sörling har fått ut volym 2 i sin serie samlingsplattor “Turist i tillvaron” , och som ni säkert alla vet så är ju även vol 3 och 4 spikade och kommer att komma under våren / sommaren. Konceptet är ju kanon när bolag och banden delar på kostnaden och således också på dom färdiga skivorna. Vilket ju även gör att det blir bra spridning på dom. Spridning är det också, precis som på vol 1, på dom olika banden genremässigt vilket jag tror kan ses både negativt och positivt. Men då även en trångsynt figur som jag själv ser det som positivt, så gör nog dom flesta det. Även om jag kanske skulle vilja haft med några lite “hårdare” band med även denna gången. Dock håller jag fast vid det jag skrev om ettan att är du det minsta intresserad av vad punksverige har att erbjuda år 2012 så köper du skivan oavsett banden som är på, du lär ju garanterat hitta något eller några band du gillar och sedan kan kolla upp närmare. Enligt mitt tycke och smak så finns hela spektrat representerat här, från inte bra alls till kanon. Favoriterna för mig denna gången var väl ingen direkt överaskning utan det är Brottskod 11 som sopar hem den titeln. Andra som föll herr Sjögren i smaken och som jag tyckte höjde sig över mängden var Insidious Process, Striker, Fubbix och Bittra Miner som jag tidigare inte hört mig veterligen. Inte vad jag kan komma ihåg nu i alla fall. Även Mimikry tyckte jag svängde bra. Som sagt här finns något för alla och det är köpargument nog. Hörde förresten att det finns ett band i Tidaholm som var sugna på en senare volym…
// Blogg as fuck 

—————————————————————————————–
LEVANDE DÖDA – TAPE 

Östersund trampar på distpedalen återigen och levererar rå, skitig d-taktsdriven hardcorepunk som osar sent svenskt nittiotal. Jag tänker framförallt på tidiga Acursed tror jag (fast svängigare/mer rocked out), med allt vad det innebär, jag slänger inte lite Kontrovers och Skitsystem och och kryddar med smutsig dist. Det är bra driv och låtmaterialet på ‘Levande döda’ är schysst, inget standard-kängande precis.
Vi snackar självklart inget revolutionerande men Brottskoderna vet hur man drar slipstenen. Ljudet är schysst, wau-wau-pedalsolona pärla, basliret är fladdrigt och gött och växelsången är lagom plågad, kan man begära så mycket mer egentligen!? Den här zombieinfesterade 8 låtars härden innehåller en fin knippe låtar med rå, svängig skit. Det är nått i stuket så får mig att tänka på något annat band oxå men jag kommer inte på vilket nu så det får vara, det låter bra, näven vevar!
//Hedvux, Doomsday

—————————————————————————————–
LEVANDE DÖDA – TAPE
The debut demo release from these Swedish living dead punks. Hailing from the graveyards of Östersund, Sweden, BROTTSKOD 11 are a new fucking raw zombie hardcore punk band formed in early January 2011 with members from such bands as WARVICTIMS, ELECTRIC FUNERAL, DESPERAT and TOTALT JÄVLA MÖRKER.

The demo was released back in April 2011 and is now in it’s second press of 150 with the first press of 100 selling out pretty much instantly and after hearing the tape I can easily understrand why. Eight songs in just fifteen minutes of dirty fucking raw hardcore punk that has a classic nineties Scandi-crust feel about it. The dual vocals sound great really fucking harsh and pissed off sounding complemented perfectly with distorted guitar riffs and screeching leads.

This is a really impressive debut demo from BROTTSKOD 11 and can’t wait to see and hear this band on vinyl. Fucking total non stop zombie crust destruction.

Released on the D-takt & Råpunk sub-label Distort The World which has previously released tapes by WARVICTIMS, ELECTRIC FUNERAL and DESPERAT. Without a doubt BROTTSKOD 11 are one of my favourite new Swedish raw punk bands. “They keep coming back in a bloodthirsty lust for living dead hardcore punk”.
//Chris, Agitate

—————————————————————————————–
LEVANDE DÖDA – TAPE

Brottskodkod 11 från Östersund gör det enda rätta och släpper sitt punkmangel på kassett, dessutom med snyggt omslag som är inspirerat av gamla zombiefilmer. Bruset är det perfekta kompet till den här typen av smutsig kängpunk. Eller förresten, skit i alla prefix, punk kort och gott, som det ska låta.

Bandet är på ”Levande döda” föredömligt hårt, utan att tappa fart. Precis lagom snabbt, utan att tappa tyngd. Ljudet är smutsigt men utan att försvinna i något ohörbart kaos, det är råhet när råhet är som bäst.

Det som fastnar i minnet och står ut efter några genomlyssningar är sången, de två sångarna vrålar sönder sina stupar och ligger helt perfekt i mixen. Det här är smuts när smuts är som bäst och rekommenderas starkt. Det jag däremot inte är lika förtjust i är bandets plojande med zombiesmink som jag hittar på livebilder på bandets blogg. Fånigt, inte behöver det här bandet någon gimmick, ”Levande döda” talar för sig själv. Betyg 4/5.
//Erik Hammarström, Joyzine

—————————————————————————————–
LEVANDE DÖDA – TAPE

Milé děti, byl jednou jeden švédský chlapec jménem Jocke, protože nechtěl, aby se mu říkalo Jocke, vymyslel si přezdívku Skitsylen. A s touhle přezdívkou rozjel desítky ba stovky hardcore  / crust / hip-hop projektů. Vy parchanti smradlavý! A jestli budete taťku Jockeho srát, tak s tím jednou pro vždy skončí a vy utřete nudli, protože pak už bude ve Švécku tuze neveselo …

Co bychom si bez Sylena počali, že jo? Každej rok se mihne nejmíň ve dvou novejch projektech. Vloni to bylo v Electric Funeral a s živejma legendama z Mob 47 rozjel Desperat. Letos se asi nudí o něco méně a zatím tu teda máme jenom Brottskod 11. Což je po dlouhý době po Human Waste kapela, která je ze stejnýho města jako Sylen a za něco stojí (jeho slovama…). Demo kazeta. Ano, ano, dávno zapomenutý formát, kterej oprašuje už jenom pár jedinců, který vlastněj provozuschopný přehrávače. Osm hrubejch válců klasickýho skandinávskýho crust punku, špinavej zvuk, zpětný vazby a nepříčetnej řev pana Jockeho. Na nástroje kolem něho buší smečka místních zevlů. Celá kazeta, texty i obal jsou pojatý jako pocta starejm béčkovejm horrorům. Zombie party. Na síti si určitě vygooglíš jejich luxusní zombie klip. Sranda musí bejt. Chtě nechtě se celou nahrávkou táhne takovej zvukovej smrad v podobě právě těch Human Waste nebo třeba Dödsdömd. Mno myslim, že pro věrný vojáky kolem labelu D-Takt & Raw Punk Records je tohle něco jako povinnost, která rozhodně nezklame. Není to žádná šleha, ale poctivě šlapající crust / d-takt komando, který má budoucnost.Na podzim čekej debutní sedmipalec u nikoho jiného než patolízalskýho labelu Phobia Records. V čem má Sylen prsty, to vydám, to si buď jistej. Hodnocení: 4/5.
//Mirek, Periferia

—————————————————————————————–
LEVANDE DÖDA – TAPE

Kassett. Sepiatonat, tecknat zombiefilms-minnande omslag. Låttitlar som ”Pissad i käften” och ”Känd för vadå?”. Det råder ingen större tvekan om vad som inom kort kommer drabba det på nyproducerad musik relativt utsvultna kassettdäcket. Brottskod 11 smäller på ordentligt med en riktigt grottig, tokdistad, ibland nästan death metal-liknande kängexplosion under åtta pinfärska spår.
Kassetten spelades in i slutet av april i år, och bland klassiska punktextteman som att reklam skapar ätstörningar och att kändisskap inte betyder något alls om du inte de facto åstadkommit saker återfinns så pass aktuella ämnen som Fukushimakatastrofen och det pinsamma utspelet om att kulturarbetare ska förväntas arbeta gratis. Brottskod 11 är, förutom att de ståtar med sina sex förnamn
på innerkonvolutet, ett för mig totalt anonymt band, men ställt i relation till hur tung och välgjord ”Levande döda” är skulle det inte alls överraska mig om Emil, Fredrik, Jocke, Robin, Johan och Gustav vid sidan av Brottskod 11 återfinns i varsitt betydligt mer namnkunnigt band i genren.
//Michael Porali, Slavestate

—————————————————————————————–
LEVANDE DÖDA – TAPE

There’s been a lot of talk, and almost a state of hype before they even recorded anything, about Brottskod 11. I’m not too damn familiar with the band, but if I’m not mistaken the lads are involved with acts such as Desperat, Warvictims and Totalt Jävla Mörker as well as the supreme label D-Takt & Råpunk Records. Suppose that’s what all the fuzz has been about; the band members’ other affiliations. Judging from thecover art and the video for Levande döda (the song, that is) I honestly would’ve guessed they’d go for a much heavier zombie theme, something that’s out of the ordinary for the punk and hardcore scene, but much morecommon in grind and death metal. But it doesn’t come through much lyrically (and is really only present in the title track), so I suppose it’s more stylistically centered on the theme. Having read a couple of reviews previous to receiving the tape myself Ihadquite high expectations; people seemed to pretty much just love it, without remarks.

But I gotta say I am a little disappointed seeing as it doesn’t live up to me bloody high hopes and expectations, and lands smack-centre in the midst of all other Östersund related crust acts. It’s not like you haven’t heard it all before,and it’s not like you haven’t heard it done better either, but I suppose that still doesn’t have tomean it’s by any means bad. The sound quality is too rough for my taste.
I have no problems with tapes, and in fact I still have a huge stack of old demos and compilations, but I’ve heard much cleaner sound
on the format. It’s a bit too screechy, lacking any and all bass and heftiness to it, and I suppose that was their intention. What we’re dealing with here is plain and simple old school hardcorepunk, in many ways reminiscent of the early 90ies Swedish scene, and I can’t help but think of Snifter’s cruder recordingsfor comparison.
There are traces of Japanese dis-punk, as well as British (but I suppose that’s a given), and for a track like Inför döden I get these seriously strong American vibes, in particular that of their Scandicrust style (Masskontroll, State of Fear and whatnot). But no matter where your mind might wander it all comes back to an older school of semi-noisy crustcore.Both the vocalists have a pitch that I’m not too damn fond of, which makes it a tad troublesome for me to truly get swept away by the otherwise fairly hard-hitting Brottskod 11.
The dual vocals do however work really well, and they don’t falter with too obvious patterns and switches, like many other acts do.
Lyrically it deals with quite common topics for the style, but with a couple of them being of very current events, like the revolts in Egypt, Syria and Libya as well as the nuclear plant situation in Japan. I guess that means it’s not all stale subjects we’ve all heard beaten
to death thousands of times before. My copy is of the second press of the tape, consisting of 150 copies, as the original 100 copies sold out in a jiffy. Released on the sub-label of D-Takt & Råpunk Records, Distort the World, and everything they release seem to sell out just through pre-orders. People really go nuts for everything these frozen crusties of the north take part in.
They do have a knack for releasing seriously arse-shredding stuff, and I have no doubt Brottskod 11 could deliver, but I do need a better sounding production to really get in to it.
//Kristoffer, My last chapter

—————————————————————————————–
LEVANDE DÖDA – TAPE

After looking at the artwork of this tape regarding to the title “living dead” I expected another boring Misfits-clone, playing this slow kind of horror-punk, so many bands does. Only empty phrases dealing with every zombie chlichee you can imagine. But almost after a few seconds of listening to BROTTSKOD 11 (by the way I didn’t find out what the bandname means… is it similar to “without a trace…”?) I had to accept that this stuff is one of the greatest hardcore-punk tapes I ever listened to. You will get eight songs with Swedish lyrics but after a short mail I got the English translation from Frederik, who is responsible for the brutal vocals, so I can tell you a little bit what they are singing about. For sure they handle with some topics that fits to their style and outfits but not devoid of meaning or just because they have to sang about, because they look like zombies. Songs about the death and the sense of death are well thought out even though the song “Levande Död” is a paradigm of zombie chlichees, but it kicks ass! The other songs are very sociocritical (about the media, the latest riots in Egypt or actually about Fukushima in Japan), short, straight in your head… hah, I really enjoyed listening to this tape. Search on You-Tube and watch their video-clip, visit their homepage and order a tape, before they are all sold-out. You won’t find a download-link with these eight songs at this place, just a link to their page, where you can listen to four songs and the English translation of the lyrics. “They keep coming back in a bloodthirsty lust…”. 9/10 points.
//Bäppi, A parasites life

—————————————————————————————–
LEVANDE DÖDA – TAPE

Underbart. Oj, vad det var länge sen jag lyssnade på en kassett. Det börjar till och med vara ganska länge sen jag tog det välövervägda beslutet att förpassa både kassetter och spelare till soporna och som jag minns det sparades bara Nasums Domedagen och ett par stenhårda inspelningar med det underskattade bandet Kurbits I R.
När det så kom en kassett på posten blev det först aningen problematiskt innan jag lyckades lokalisera en spelare till densamma men sen var det fröjdefull d-taktsstund i åtta låtar från Östersunds Brottskod 11. Dagsaktuella texter med stilenligt ursinne och ett råpunksrens som smakar bakelse. Jag gillar växelsången, tycker det är underbart med den zombieråa DIY-estetiken och är helt såld på låtarna. Det här var riktigt kul, både med kassett men främst för att det låter så vitalt och traditionellt i samma andetag. Betyg: 4/5.
//Roger Bengtsson, Ikon 1931

—————————————————————————————–
LEVANDE DÖDA – TAPE

Det damp ner en kassett i brevlådan med Brottskod 11 som avsändare. Jag har sett bandets videos på tuben tidigare och gillat vad jag hört, men då jag (precis som 99% av alla andra i sverige) valt att kasta kassettspelaren åt helvete kan jag inte lyssna på den här inspelningen. Synd, för den är säkert skitbra! Det här släppet har skapat en del debatt i bloggosfären. Diskussionen har handlat om hur rimligt det egentligen är att släppa kassetter 2011, och jag tycker väl båda sidor har sina poänger. Visst är det rätt coolt att folk vägrar ge sig och matar ut tapes som om det fortfarande vore 1995 men samtidigt reducerar man ju sin lyssnarskara som fan genom att välja det formatet. Det är sjukt nördigt, men jag tycker fan om nördiga saker och menar att musik ska finnas i fysisk form (musik lyssnar man på i stereon, inte i telefonen!) och jag tycker följaktligen att det är coolare, rimligare och mer genuint med kassettsläpp än digitala släpp och liknande skit som blivit populärt på senare tid. Själv har jag med åren insett att jag inte kan fylla mina boenden med gamla prylar och därför packat ner alla mina gamla demokassetter i kartonger för länge sedan. Till och med CD-skivorna har fått flytta ner i källaren. Nu håller jag mig till vinylerna eller spotify. Det räcker så. Och inte heller Brottskod 11 kan inte få mig att ändra mig på den punkten. UPPDATERING: Sylen skickade låtarna på MP3 efter att ha läst det här. Satan, bra rens!
//Matte, Maimed & Slaughtered

—————————————————————————————–
LEVANDE DÖDA – TAPE

Det här är så skitigt och elakt att man faktiskt inte vill lyssna på det under kvällstid. Brutaliteten i hela upplägget drar undan mattan för en och jag skulle vilja påstå att det här kan vara bland det råaste som i punkväg piskats fram i en svensk replokal på mycket länge. Svensk d-takt och råpunk har alltid mått och låtit jävligt bra, men med Brottskod 11 så mår den och låter om möjligt ännu bättre. De döda lever i Östersund, och de är ute efter våra öron! Sångens råförbannade desperation ramar in den skenande ljudbilden helt perfekt, och man inte kan annat än att älska mörbultningen som ens hörselgångar utsätts för.
Du får med andra ord stryk och försöker ändå att le fastän dina tänder troligtvis ligger på marken framför dig. Även layouten är över förväntan, då det finns en hel del DIY-pill a la klipp- och klistramodell bakom alltihop. Att texterna är med gör att man får en inblick i vad det här vansinnet egentligen handlar om, och även att Brottskod 11 har koll på nuläget i världen då de tar upp allt från tsunamin i Japan (När vågen kom) till revolutionerna i Egypten, Syrien och Lybien (Rebellerna), vilket helt klart ger pluspoäng i en SO-lärares recensionsblock. Förstapressen av Levande Döda sålde slut direkt, men andrapressen finns fortfarande kvar så fixa ditt exemplar här redan idag. Betyg: 8/10.
//Ramon, Lukinzine

—————————————————————————————–
LEVANDE DÖDA – TAPE

Ett litet paket med meddelandet “Spela högt som faaan!” damp ner i brevinkastet idag, innehållandes en kassett med Brottskod 11. Efter att ha tryckt in kassetten i stereon och lyssnat igenom den på hög volym kan jag konstatera att Brottskod 11 låter mycket lovande; det är d-takt, oljud och råförbannad sång. Ljudbilden är stökig men tung, texterna högaktuella med ämnen som tsunamin i Japan och revolutionerna i Nordafrika och layouten är snygg som satan. Gillar ni youtubeklippet (en cover på Svart Parad!) här under så tycker jag att ni ska surfa in på brottskod11.wordpress.com och köpa en kassett direkt.
//Jonte, Anarkistattack

—————————————————————————————–
LEVANDE DÖDA – TAPE
Tiden har absolut inte varit på min sida det sista, så den första upplagan av denna kassett hann sälja slut innan jag ens fick upp denna recension. En ny laddning är dock klar nu så den finns att skaffa för den som vill. Brottskod 11 är ett relativt nystartat gäng med bas i Östersund. Detta är debutsläppet och jag tycker att det smiskar på rätt bra. Gammal hederlig go växelsång som ligger precis på gränsen till att dista, låter satans gött. Gillar faktiskt ljudet överlag som är skitigt och lite skrikigt. Hela ljudbilden låter 80-tal som den gode Nisse påpekade. Musikaliskt finns det heller inget att anmärka på. Råpunk utan krusiduller och meck, inget nyskapande men vem bryr sig så länge det är bra?
Gillar att dom inte blåser på i 200 då man börjar bli lite gubbtrött, utan det “gungar” på rätt gött. Och dom långsamma 4-takts partierna är aldrig fel. 8 låtar att hytta med näven till får du när (inte om) du skaffar denna kassett.
//Masken, Blogg As Fuck

—————————————————————————————–
LEVANDE DÖDA – TAPE
Käftsmäll efter käftsmäll, ni drar upp mig i håret & slår igen. Så jävla brutalt & så jävla bra har jag inte hört på bra länge. Detta kunde varit inspelat 82-84 & platsat på vilken Really Fast platta som helst. Fast nej, det finns så mycket annat… Tänk Svart Parad & Von Bööm blandat med Sauna eller 3 Way Cum så är ni i närheten. Så satans bra. Lova att ni  håller er till kassetter & 7″, tuffaste formaten för musik som detta.
//Nisse, Skippers Corner

Advertisements
%d bloggers like this: